Přejít k obsahu

Publikace

viz původní stránky katedry:

http://kof.zcu.cz/vusc/pc/


Use of interactive programs in seminars on probability theory and statistics in university education

Citace:
KOHOUT, V.. Use of interactive programs in seminars on probability theory and statistics in university education. In INTED 2020 : 14th International Technology, Education and Development Conference : Conference Proceedings. Valencia: IATED Academy, 2020. s. 1496-1502. ISBN: 978-84-09-17939-8 , ISSN: 2340-1079
Druh: STAŤ VE SBORNÍKU
Jazyk publikace: eng
Anglický název: Use of interactive programs in seminars on probability theory and statistics in university education
Rok vydání: 2020
Místo konání: Valencia, Spain
Název zdroje: IATED Academy
Autoři: RNDr. Václav Kohout Ph.D. ,
Abstrakt CZ: ro usnadnění učení jsou vyvíjeny také webové aplikace založené na technologiích webmathematica se serverem Apache nebo samostatné projekty založené na technologii souborů CDF. Všechny takto vytvořené aplikace jsou použitelné ve webových i mobilních aplikacích. Jsou interaktivní, uživatelsky přívětivé. Jsou také vytvářeny v příjemném grafickém prostředí, které umožňuje uživateli vybrat vždy několik variant. Výuka statistik je náročná, protože jde především o disciplínu, která využívá hluboké znalosti základních matematických disciplín - matematická analýza, algebra, optimalizace. Pomocí výše uvedených postupů získají studenti nejen teoretické znalosti, ale také správné postupy při řešení běžných problémů. Je také důležité, aby také získali přístup k rozsáhlé (ověřené) databázi údajů z různých vědeckých oborů, které mohou bezplatně využívat. Tento přístup k výuce umožňuje studentům osvojit si správné návyky při řešení reálných matematických a statistických modelů, kvantitativních i kvalitativních. Po zavedení těchto postupů se postupně zlepšují znalosti nejen studentů matematických oborů, ale i dalších studentů, kteří při své klasifikační práci potřebují určitou míru statistických znalostí.
Abstrakt EN: The presented paper presents the procedures for teaching statistics and probability at university. Due to our experience with Mathematica, we have used its outstanding features in teaching courses in probability theory and statistics. The chosen program and the environment that can be created by it correspond to the intuitive access of students to information. The program itself contains a large number of tools for working in the given fields and, moreover, it has unique means for presenting the results. All these possibilities lead to significantly easier understanding of probability theory and statistics and enable students to use them in practice as well as in their own lessons. Web applications based on webmathematica technologies with Apache server or standalone projects based on CDF file technology are also developed to facilitate learning. All applications created in this way are usable in both the web and mobile applications. They are interactive, user-friendly. They are also created in a pleasant graphical environment, which allows the user to always select several variants. Teaching statistics is challenging because it is primarily a discipline that uses a deep knowledge of basic mathematical disciplines - mathematical analysis, algebra, optimization. Using the above procedures, students gain not only theoretical knowledge, but also the correct procedures for solving common problems. It is also important that they also gain access to an extensive (verified) database of data from various scientific fields, which they can use free of charge. This approach to teaching allows students to acquire the right habits in solving real mathematical and statistical models, both quantitative and qualitative. Following the introduction of such procedures, the knowledge of not only students of mathematical disciplines but also other students who need a certain degree of statistical knowledge in their classification work is gradually improving.
Klíčová slova

Zpět

Patička