Publikace
Zpět
Využití hry ve zdravotní pohybové terapii dětí s poruchou autistického spektra
Citace: |
KNAPPOVÁ, V. Využití hry ve zdravotní pohybové terapii dětí s poruchou autistického spektra. Úborsko, 2023.Hry 2022 (výzkum a aplikace)
|
---|---|
Druh: | PŘEDNÁŠKA, POSTER |
Jazyk publikace: | cze |
Rok vydání: | 2023 |
Místo konání: | Úborsko |
Autoři: | Mgr. Věra Knappová Ph.D. |
Abstrakt CZ: | Autismus z řeckého ?autos? neboli ?sám? patří mezi nejzávažnější poruchy dětského věku. Vyskytuje se v populaci podle odborníků (Thorová, 2006) v četnosti okolo 1%. Autismus patří mezi pervazivní vývojové poruchy, ovlivňuje všechny psychické složky osobnosti jedince a odborníci tento handicap zastřešují názvem ?Poruchy autistického spektra?. Jedinci trpící tímto postižením nedokáží správně vyhodnotit informace z okolí, často tím vzniká neadekvátní reakce a narušení komunikace, jejímž důsledkem je vyřazení z kolektivu. Finální prognózu ovlivňuje funkčnost autisty (intelektové schopnosti, úroveň autistické patologie, schopnost zapojit se do sociálních interakcí). Z hlediska motoriky dětí s PAS lze poukázat na výsledky odborných studií, podle kterých většina jedinců s PAS (někteří autoři uvádějí až 80%) vykazuje v oblasti motoriky odlišnosti a deficit oproti dětem intaktním. Opožděný či odlišný motorický vývoj bývá také již v nízkém věku dítěte primárním důvodem ke znepokojení rodičů a následnému stanovení diagnózy. Hra a herní aktivity patří do jedné z kategorií tzv. Triády, tedy problémové oblasti typické pro jedince s poruchou autistického spektra. Ve zdravotně orientovaných aktivitách zaměřených na zvyšování motorických, ale i sociálních a psychologických kompetencí těchto jedinců můžeme však v bezpečném prostředí a v malé skupině uplatnit mnoho herních aktivit napodobivých, autostimulačních či vztahových. Primárně volíme při práci s jedinci s PAS takové metody, které nevyžadují kreativitu, představivost, znalost jazyka, zmírňují nevhodné chování a naopak vedou ke zlepšení koordinace pohybů a podporují fyzickou zdatnost. Z odborného hlediska se v práci s lidmi s PAS využívají techniky behaviorální a interakční, ale v pohybových terapiích lze použít i další aktivity, které jsou využívány běžně u jedinců intaktních. Účinek a výsledek těchto aktivit závisí vždy na konkrétním jedinci a není možno jej generalizovat. V průběhu pohybových lekcí je důležité počítat s vyšším nárokem na asistenty, neboť děti se středně funkčním autismem, většími motorickými obtížemi či komorbiditami budou nejlépe pracovat v individuálním režimu jeden na jednoho. Přesto je širší sociální skupina cvičenců vhodná jako podpora nácviku sociálních dovedností, nácviku začlenění do skupiny a kooperace. |
Klíčová slova |
Zpět