Přejít k obsahu

KŘEST PUBLIKACE Z 1. ČESKO-BRAZILSKO-PORTUGALSKÉ KONFERENCE

KŘEST PUBLIKACE Z 1. ČESKO-BRAZILSKO-PORTUGALSKÉ KONFERENCE

KHK s potěšením oznámuje, že vyšla kniha Anais da 1ª Conferência Internacional de Países de Língua Lusófona e Tcheca: Educação, Arte, Tecnologias e Empreendedorismo v nakladatelství Editora Appris, Curitiba.
Kniha je výsledkem 1. International Conference of Lusophone and Czech Countries: Education, Art, Technologies and Entrepreneurship a 12. července ve 13:45 brazilského času (+ 5 hodin v ČR) on-line proběhne slavnostní křest.
Odkaz pro stažení videozáznamu hudebního vystoupení: https://drive.google.com/file/d/1tJWxmkFwD-veXSMctkJhULczmF7G8ymI/view?usp=sharing
POZVÁNKA NA KŘEST
https://old.fpe.zcu.cz/permalink/d62c993e-e0c8-11eb-91d2-6cae8b547852.pdf


KŘEST PUBLIKACE

Z 1. ČESKO-BRAZILSKO-PORTUGALSKÉ KONFERENCE

KHK s potěšením oznámuje, že vyšla kniha Anais da 1ª Conferência Internacional de Países de Língua Lusófona e Tcheca: Educação, Arte, Tecnologias e Empreendedorismo v nakladatelství Editora Appris, Curitiba.
Kniha je výsledkem 1. International Conference of Lusophone and Czech Countries: Education, Art, Technologies and Entrepreneurship a 12. července ve 13:45 brazilského času (+ 5 hodin v ČR) on-line proběhne slavnostní křest.
Odkaz pro stažení videozáznamu hudebního vystoupení: https://drive.google.com/file/d/1tJWxmkFwD-veXSMctkJhULczmF7G8ymI/view?usp=sharing
POZVÁNKA NA KŘEST
https://old.fpe.zcu.cz/permalink/d62c993e-e0c8-11eb-91d2-6cae8b547852.pdf


V pátek 5. března 2021 se uskutečnila on-line mini konference doktorandů z Katedry hudební výchovy a kultury ZČU v Plzni a doktorandů z Fakulty Filologie z Ústavu pro hudební vědu a hudební výchovu v Koblenz Landau. Pod vedením prof. Jana Vičara a ředitelky Ústavu pro hudební vědu a hudební výchovu prof. Dr. Liny Oravec vystoupili čeští i němečtí doktorandi s referáty, ve kterých představili témata svým disertačních prací a a k nim se vztahující probíhající výzkum. Mimo 8 prezentujících se konference zúčastnilo 20 posluchačů z ČR i z Německa. 

Formát konference se velmi líbil, takže se obě pracoviště domluvila na podzimním pokračování.

Program konference:

Co-chairs:

Prof. Lina Oravec (Koblenz University)

Prof. Jan Vičar (University of West Bohemia)

Dr. Romana Feiferlíková (University of West Bohemia)

 

Speakers:

  1. Radek Žitný (Pilsen)

Czech clarinetist Milan Kostohryz. His Contribution for interpretation and music education (Milan Kostohryz a jeho přínos interpretaci a pedagogice) 

Clarinettist Milan Kostohryz (1911–1998) was the precision Czech musician and teacher. He was a great inovator and the music scholar. My contribution to the conference includes his short biografy and two major contributions to musical innovations. These are two parts of my dissertation:

Diagrams: 1st – Construction of a replica of a musical instrument - The Basset horn clarinet of the Mozart era.

2nd – Using quarter-tone music in interpretation. Beginning of cooperation with the promoters of micro-interval music Alois Hába and Karel Reiner.

My contribution will be audiovisual – Presentation of photograpsh and drawings and a musical sample from a quarter-tone clarinet.

 

  1. Park, Yeo-Jin (Koblenz)

Title Überzeugungen von Musikschullehrkräften zur Unterrichtsqualität. Eine qualitative Studie mit Lehrenden an hessischen Musikschulen - 

Teachers' Beliefs about educational quality. An empirical study addressing teachers at music schools in the German federal state Hessen

Methods semi-structured interviews with teachers

Grounded Theory

Relevant theoretical concepts Teachers' Beliefs (Reusser et al., Pajares and others)

Progress analysis of first five interviews

 

  1. Elvira Gadžijeva (Pilsen)

Russian methodologies of vocal training applied in the Czech children's choir (Ruské vokální metodiky a možnosti jejich využití v českém dětském pěveckém sboru)

Methods:  application of experimental vocal excercises in children’s choir, evaluation (pre-test, final test, evaluation, reflection

semi-structured interviews with teachers, children

grounded theory

Relevant theoretical concepts: Teachers' Beliefs, individual original methodics (Ogorodnov, Jemeljanov, Strelnikova and others)

Progress: analysis of the existing literature, structure of experimental rehearsal, concretisizing pre-testing  and final testing of the children, establishing cooperation with teachers who are willing to take part in experimental vocal training project

 

  1. Recklies, Erik (Koblenz)

Title Wie halten Sie es mit der Klassik? 

Berufsbezogene Überzeugungen von Musiklehrenden zu abendländischer Kunstmusik als Unterrichtsgegenstand - How to deal with classical music?

Music Teachers' Beliefs concerning western art music as subject in musical education

Methods semi-structured interviews with teachers

Grounded Theory

Relevant theoretical concepts Teachers' Beliefs, Individual Concepts (Niessen)

Progress analysis of first five interviews, concretisizing of research questions

 

  1. Aleš Sladký (Pilsen)

Blues lyrics in teaching of music and Czech at the grammar school (Blues ve výuce hudební výchovy a češtiny na střední škole)

Methods: analysis of the music lessons, Grounded Theory, analysis of the Czech and Afro-American blues lyrics

Relevant theoreticals concepts: Blues inspiration in Czech poetry with a focus on texts by Josef Kainar. – Master thesis (Dostálová, J), Jazz infiltrations in Czech poetry (Novák, R.)

Progress: Analysis of the first ten blues lyrics

Summary: My project is focused on the interdisciplinary relationships between music and Czech. I try to acquaint students with the topics of blues music and blues lyrics at the same time. The lyrics are the most important part of a blues song, because blues was initially a vocal genre. So I decided to explore some basic themes of African-American blues texts and compare them with Czech blues themes.

 

  1. Bubinger, Anne(Koblenz)

Title "Grenzen gibt's ja  nur im Geist, eigentlich"

Eine qualitativ-empirische Studie zur Perspektive von Musiklehrer*innen auf Interkulturalität im Musikunterricht "Borders only exist in mind, actually" A qualitative-empirical study on music teachers’ perspectives on interculturalism in music lessons

Methods (englisch)

semi-structured interviews with teachers (8 Interviews)

Grounded Theory (Strauss & Corbin 1996), Situation analysis (Clarke 2012) 

Relevant theoretical concepts (nur ggf., deutsch & englisch)

historical and postcolonial theories about borders (e.g. Castro Varela) 

music pedagogical theories of recognition (Honnens) 

Progress (Arbeitsstand, englisch)

generation of the grounded-theory (selective coding in focus) + writing theoretical chapters

e grounded-theory (selective coding in focus) + writing theoretical chapters

 

  1. Soňa Bařtipánová (Pilsen)

Angewandte Musikkunst und Projektmanagement.  Eine Modellstudie zur Verbindung Musikkunst und Projektmanagement im Bildungsprozess)

Eine Modellstudie zur Verbindung Musikkunst und Projektmanagement im Bildungsprozess Erfassung Managementkompetenz von Studierenden (hochschulischen und individuellen Einflussfaktoren) Methods Kolb's Learning Cycle Relevant theoretical concepts Soft System methodology (Peter Checkland)

Progress (Arbeitsstand)

1. theoretische Begründung vom Thema Projektmanagement mit der Spezialisation von Studierenden der Pädagogischen Fakultät (Studienprogramm: Musik mit dem Schwerpunkt auf die Bildung) - „Check-in“ Fragebogen und Interviews (individuelle Management- und Kunstkompetenzen von den Studierenden) - „Check-out“ Fragebogen (der Fragebogen zur Unterrichtsqualität vom Fach Grundlage des Arts Managements)

2. Die Modellstudie: das Refektorium von Klatovy a) das Studium abstrakter Systeme als Basis der Formulierung von theoretischem Wissen (eine Formulierung des theoretischen Konzeptes); b) die Testung von den abstrakten Systemen in der Realität/Praxis (die Applikation des theoretischen Konzeptes); c) konkrete Erfahrungen aus der Praxis; d) der Gewinn der neuen Erkenntnissen und Erfahrungen, die im Unterricht oder in anderen (Schul)Systemen benutzen werden (die Verallgemeinerung); e) die Formulierung von theoretischem Konzept.

 

  1. Tomáš Karpíšek (Pilsen)

Kontrabass in der tschechischen Musik des 21. Jahrhunderts mit Schwerpunkt auf Solo- und Kammermusikliteratur im historischen und internationalen Kontext  (Kontrabas v české hudbě 21. století se zaměřením na sólovou a komorní literaturu v historickém a mezinárodním kontextu)

Katalogisierung, Interpretationstheorie und pädagogischer Gebrauch

Beabsichtigen Inhalt:

  1. Einleitung
  2. Historischer Kontext - eine kurze Beschreibung der Entwicklungen und Tendenzen in der Kontrabassliteratur nach 1945
  3. Hauptforschung - Tschechische Kontrabassliteratur des neuen Jahrtausends
    • Die Methoden der Forschung
    • Kompositionen für Kontrabass solo
    • Kompositionen für Kontrabass und Klavier
    • Kammermusik Kompositionen unter Beteiligung von Kontrabass
    • Transkription von Kompositionen für Solo-Kontrabass
  4. Vergleich und Kontextualisierung der tschechischen Kontrabassliteratur nach dem Jahr 2000 entstandenen mit internationaler Entwicklung und Tendenzen, bzw. mit wichtigen Kompositionen der Welt-Kontrabassliteratur
  5. Model Analyse (Case analysis) den ausgewählten Kompositionen
  6. Theorie der Interpretation
    • Neue Technik und Ausdrucksmittel, Beschreibung ihres Klangs und Umsetzung
    • Problematik der Notation
    • Moderne Kontrabassnotation und ihre Realisierung
  7. Interviews mit Komponisten, Ergebnisse von Fragebögen
  8. Schlussfolgerung - Zusammenfassung des Wissens und deren Bewertung

CZECH REPUBLIC AND LUSOFONIC COUNTRIES

Education, art and digital technology in teaching

Konference z důvodu pandemie přesunuta na podzim 2020 v on -line formě, proběhla úspěšně v plánovaném termínu. Dvou jednacích dnů se účastnilo přes 50 akademických pracovníků z České republiky, Brazílie a Portugalska. Výsledkem budou publikace vydané v brazilském nakladatelství v roce 2021.

webové stránky konference: https://crlcconference.wordpress.com/

článek o konferenci: https://info.zcu.cz/clanek.jsp?id=3175

1. publikace z konference

publikace

Names - CRLC Invitation - CZ

Names - CRLC Invitation - EN

Patička